GELOOF OP
ÉÉN HOOP
Stel er wordt een fototentoonstelling georganiseerd over ‘Voetbal’.
Een hele ruimte vol. Afbeeldingen van de plaatsen waar mensen deze sport
beoefenen en er getuige van zijn. Wereldwijd. Er hangt een enkele foto
van een juichende speler, hier en daar een prent van gespannen toekijkende
fans. Voor het overgrote deel treft u echter overtredingen en wat die
aan verwondingen veroorzaken, amok makende hooligans tegenover ordetroepen,
kaarten trekkende scheidsrechters. U zou dan toch vragen naar vreugdevolle
ogenblikken in de kleedkamer? Verwachtingsvolle blikken tijdens het volkslied
missen…, een verstilde doch trefzekere omhaal willen ontwaren……?!
De Internationale Fototentoonstelling Noorderlicht voert dit jaar het
thema ‘Act of Faith’. Ik heb hem ondergaan. Noorderlicht is
namelijk een ervaring. Zo één als waarmee men een kermisattractie
verlaat: de beleving dat het mooi was, maar voorlopig meer dan genoeg.
Met een onbestemd gevoel ter hoogte van de maag.
Beoogd wordt religie te etaleren “in al zijn verschijningsvormen”.
Die pretentie wordt niet waargemaakt. Het stapelt vooral beelden van verminkingen,
(zelf)haat en onvermogen opéén. De omslagfoto
doet zo anders vermoeden: het vertederende Ierse jongetje op Aswoensdag.
Met de toegewijde devotie in de blik van Russisch-orthodoxe instrumentmakers
is hij de uitzondering die de regel bevestigt.
Ook maar een glimp van religie
en humor ontbreekt. Galgenhumor daarentegen te over. Sommige afbeeldingen
zijn slechts met kunst-en-vlieg-werk aan religie te relateren, maar dienen
wel het ogenschijnlijke doel achter de opzet: religie als irrationeel,
onbegrijpelijk fenomeen. Maar dan vooral door de ogen van de gemiddelde
wereldbewoner in de westerse samenleving. Daarbuiten is religie de norm.
Het zijn dan ook vooral de ‘zuidelijke’, exotische vormen
van religie die de beelden bij Noorderlicht stempelen. Boven de Evenaar,
waar de ratio aan etnische, religieuze en stammentegenstellingen is ontstegen,
moet Noorderlicht wel naar Staphorst afdalen voor een ‘passend’
plaatje.
Religie als aspect van onderontwikkeling. Negatief van de werkelijkheid.
Behorend bij de mens in een evolutionair doka-stadium. Nog onbelicht door
De Verlichting.
Dat is een reële bedreiging. Noorderlicht als eigentijds venster
biedt de kijker geen zicht op religie als inspiratiebron voor ontmoeting,
solidariteit of artisticiteit.
Mocht ik er een hoekje inrichten, dan zou dat een vluchtheuvel worden.
Met een impressie van de reis die ik vorig jaar met een groep uit onze
kerk maakte naar Zuid-Afrika. In een dal van de rivier Umkomaas in KwaZulu-Natal
bouwden zwart en blank een kerkje. Etnische, culturele en nationale scheidslijnen
werden overschreden door mensen die elkaar nooit eerder zagen, maar elkaar
(h)erkenden als belijders van hetzelfde geloof. In het cement bleven aan
een binnenmuur twee handafdrukken achter. Je ziet er niet aan af dat de
één van een 20-jarige blanke is, en de ander van een 16-jarige
zwarte.
Religie als scheidslijn; bron van geweld. Het kan verkeren. 17 jaar geleden
was het maatschappelijk geaccepteerd dat het Interkerkelijk Vredesberaad
de stuwende kracht was achter het doorbreken van vijandbeelden die we
er links en rechts van het IJzeren Gordijn op na hielden. Zou een toenmalige
manifestatie ‘Act of Faith’ dat onbelicht hebben gelaten?
20 oktober 2007
|