KRITISCH
DOORVRAGEN ZONDER AANZIEN DES PERSOONS
Toen Rene Paas wethouder werd, kreeg hij van de lokale omroep de vraag
of het voor zijn partij geen bezwaar was dat hij samenwoonde. "Hoezo?"
vroeg de verblufte Paas. Antwoord: "Dat mag toch niet van de bijbel?"
Rene Paas: "Waar staat dat dan?"
Einde gespreksthema.
Een fraai staaltje luie, vooringenomen 'journalistiek'. Dat het CDA de
politieke overtuiging niet rechtstreeks aan de bijbel ontleend -zoals
de SGP; of Hamas aan de Koran- maakte de vraag al misplaatst. En het feit
dat Paas' echtgenote toen al als voorgangster in Protestantse kerken werkte,
maakt de veronderstelling over de bijbel voos. Bovendien was onder mannelijke
dominees het aantal samenwonende homo's destijds al aanzienlijk. Ook dat
feit bevestigde op voorhand het kortzichtige en luie van de vraagstelling.
Oppervlakkige journalistiek werkt in het voordeel van partijen als Groen
Links. Vanuit de oppositie belijdt die club op vele plaatsen ideeën
over milieu, gelijkberechtiging en vrede, die oppervlakkig bezien vooral
sympathie wekken. (Ach wat zou ik Groen Links een
plaats op het pluche gunnen om te kijken wat er van overblijft, maar de
partijleider die de daarvoor nodige compromissen aan wilde gaan zit afgedankt
thuis.) Kritisch doorvragen of hun ideeën consistent zijn,
financieel haalbaar en überhaupt realiseerbaar -zoals het CDA in
de tweede kamer nu terecht overkomt na jarenlang geregeerd te hebben-
is nodig om die ideaalbeelden te toetsen. Gebeurt dat?
Doordat me afgelopen week de actie van een Groen Links raadslid in de
Groninger zusterstad Moermansk trof, kwam ik er op eens na te gaan hoe
Groen Links omgaat met de band met Jabalya in Gaza. Op de site van deze
'vriendschapsband' van de stad Groningen is te
lezen en te zien, hoe bestuursleden van de stichting een ambtenaar
uit Jabalya in het Groen Links-pand aan de Groninger Coehoornsingel ontvangen.
(Het postadres van Groningen-Jabalya is daar eveneens gevestigd.) De bestuursleden
van Groningen-Jabalya zijn overwegend, zo niet alle lid of geparenteerd
aan Groen Links. We kunnen dus naar oud CPN-gebruik spreken van een mantelorganisatie.
De site meldt dat de Gazaanse burgemeester niet kon komen. Wegens prive-problemen.
Mij dunkt dat een burgemeester in Gaza geen andere partijkaart op zak
kan hebben dan die van Hamas. Ligt de oorzaak van zijn wegblijven dan
ook niet eerder daarin dat de man getroffen werd door de Europese boycot
van deze terreurorganisatie?
Zijn ambtenaar reikt cadeaus uit die de bestuursleden ogenschijnlijk vergenoegd
aanvaarden. Hoe vrij staat hij tegenover Hamas? Zouden mensenrechten tijdens
dit bezoek aan de orde gesteld zijn? Anders dan die door Israel geschonden
worden? Zou de gelijkheids-ijver van Groen Links zich ook uitgestrekt
hebben tot het voorhouden van het belang van homo-emancipatie? Of bleef
dat hier achterwege omdat de Israelische maatschappij op dat vlak West-Europese
normen hanteert?
Allemaal voor de hand liggende vragen. Of ze door journalisten zijn gesteld
weet ik niet. Vast wel. Maar omdat ze zo voor de hand liggen en Groningen-Jabalya/Groen
Links er niks over vermeldt stel ik ze. Of kijk ik niet goed? Dan ben
ik oppervlakkig bezig en bied ik bij voorbaat m'n excuses aan. Ook zal
ik het tegenbewijs op m'n site vermelden.
Vooralsnog hou ik m'n twijfels en mijn mening dat de beweerde idealen
van Groen Links te weinig kritisch worden doorgelicht.
Paul Rosenmuller heeft inmiddels afstand genomen van z'n maoïstische
ideeën uit het verleden. ("Heel erg fout.") Zou dat zijn
zouteloze vraagstelling in de -door 'links' om zeep geholpen- IKON-programma's
verklaren?
Rene Paas' gevatte antwoord op de vraag naar samenwonen was eigenlijk
te inhoudelijk. Hij had kunnen volstaan met "Komt u nog 'es terug
nadat u die vraag aan m'n Groen Links-collega heeft gesteld."
27 juli 2013
|