SINT IS PASSÉ
11 november, de naamdag van
Martinus die met de toevoeging ‘sint’ als heilige mag gelden
net voorbij, beleven we de intocht van Sinterklaas. Ook bekend als de
Goedheiligman. Toen ik naar aanleiding van de discussie over de poster
van de horrorversie, de verzuchting slaakte dat tegenwoordig
ook niets meer heilig is, reageerde iemand vanuit de veronderstelling
dat ik een leerstelling van de kerk ondermijnd zag worden. Betrokkene
ziet de kerk feitelijk nooit van binnen en bevestigde met die reactie
deels wat ik bedoelde: we weten niet meer wat heilig is. In de zin dat
de mensen het besef kwijt lijken voor datgene wat we met zijn allen nog
als dermate waarde(n)vol zien, dat we er van af (moeten) blijven. Het
met rust laten – weerloos als alles van waarde nou één
keer is, zoals Lucebert het ooit omschreef. Een mooie, seculiere aanduiding
van wat ik bedoel met ‘heilig’.
Victoria Koblenko begrijpt het. Zij benutte de term onlangs voor onze
relaties; een bereik waarin volgens haar “niets meer heilig is”.
De vanzelfsprekendheid van geborgenheid en duurzaamheid in relaties ziet
zij vervangen worden door een ‘buffetmodel’. Wat in de jaren
’50 nog als ‘scharrelen’ werd aangeduid – het
aftasten van het liefdesleven voordat een jongeling in het huwelijk trad,
is nu een levenslang scharrelen geworden. Koblenko waardeert deze ‘ontheiliging’
positief.
Van het fenomeen Sinterklaas een goedkoop (goedverkopend) aftreksel maken
markeert het niveau van de makers. (samen te vatten als ‘Flodder’.)
Maar hun succes typeert een cultuur waarin eigenlijk alles tot ongein
gedegradeerd mag worden. Kenmerk is ook dat als horrorsint Huub Stapel
om een reactie wordt gevraagd in al even lichtvoetige maar populaire programma´s
als ‘De Wereld Draait Door’, hij vooral alle gelegenheid krijgt
om onweersproken zijn dédain te verwoorden voor degenen die met
serieuze bezwaren komen. Hij probeert niet eens een serieus antwoord te
geven, en komt daar mee weg. Bezwaarmakers zijn in diens beleving domweg
zeurpieten. Tsja, die lopen niet in het gevolg
van een horrorsint.
Populisme verkoopt. Niet alleen op tv. Dat een politicus van een gedoogpartij
de rechterlijke macht van zijn waarde mag ontdoen, door het hele instituut
te bagatelliseren als het uitspraken doet die hem niet zinnen, is een
loot aan dezelfde stam: niets is meer heilig. Een parallel die door de
Huub Stapels van deze wereld ongetwijfeld achteloos terzijde zal worden
geschoven.
Ondanks het dédain is de behoefte aan heiligheid ook bij de tv-elite
niet verdwenen. Dat werd duidelijk bij het verscheiden van Harry Mulisch,
ook bekend als de Grote Eén. Dag-na-dag vulde het VARA/NPS-deel
der publieke omroep het scherm met diens nagedachtenis. De Volkskrant
besteedde er op de maandag na het overlijdensweekeinde 4 (vier!) pagina’s
aan.
Een moderne heilige.
In het verlengde van het populisme ligt het vulgaire. Wat achter Wilders
weg komt moeten we - Lucassen daargelaten - nog afwachten, maar op tv
is het al te zien. Achter ‘De Wereld Draait Door’ doemt inmiddels
Powned op. Zij spreken en verstaan straattaal. Hun interviewers vroegen
dan ook de man-in-de-straat naar Harry Mulisch.
Geen hond bleek ooit van de man gehoord te hebben.
13 november 2010
|