26 september
progressie of behoudzucht (4)
Een eiland van kosmopolitische
moderniteit, dat verdedigd moet worden tegen de moraal van het platteland.
Het beeld lijkt pathetisch, maar wordt opgeroepen door de reacties die
de CU-vragen bij hun tegenstanders ontlokte. Ik ontving vier mailberichten
uit die hoek. Drie kraakten Helmantel af om zijn gereformeerde signatuur.
Een lokale journalist suggereerde dat de CU-vragen voortkwamen uit hun
veronderstelde aversie tegen de seksuele geaardheid van de directeur,
en de wens anderen een moraal op te willen leggen. De Romeinen gebruikten
deze debattruc al in de rechtsgang: voor de rechter mocht je je zaak ook
bepleiten door naast juridische argumenten, je tegenstrever zwart te maken.
Het argumentem ad hominem.
De persoon van de directeur is door de aanhangers van de Groninger figuratieve
kunst niet in hun pleidooien betrokken. Dat valt in hen te prijzen. Maar
ik sta daar vrijer in. Ik vind die zogenaamde modernisten kleinzielig
in hun argumentatie. Ze mijden het debat door moord en brand te schreeuwen,
zodra morele argumenten worden betrokken in de afweging of kunst gesubsidieerd
moet worden. Wat heel wat anders is dan kunst verbieden!
Ze voegen zich in wezen naar een zeer behoudend leiderschapsprincipe.
Dat van de sterke man. Ze roepen het beeld
op van het museumeiland als ‘apenrots’. Er bovenop zetelt
de onbeTwiste leider. Kijk hem niet te diep in de ogen want dat is ongepast.
Hij bepaalt zelf wat ‘ie doet. Simpel omdat hij de leider is. Die
vraagt men niet om verantwoording.
24 september
progressie of behoudzucht (3)
Een geïsoleerde setting, bevordert
een helder onderscheid tussen Progressie en Behoudzucht. We zien dat in
de contreien rond Tora Bora, alswel vissersdorpen aan de boorden van het
Ijsselmeer. In het algemeen gesproken kan men dit onderscheid laten samenvallen
met platteland versus stedelijk gebied: voor moderne fratsen moet men
in Amsterdam zijn. Of New York.
Aan een provinciestad als Groningen dringt het platteland zich echter
immer op. Zou die nabijheid wellicht verklaren dat de Modernisten die
het Groninger Museum realiseerden, kozen voor een eiland? (isola=eiland)
Ter bescherming van zelfbevestiging en zelfgenoegzaamheid?
Een grappige gedachte: het Groninger Museumeiland, als spiegelbeeldig
Tora Bora of Urk.
Moderne kunst, het woord zegt het al. Modern, vernieuwend – vooruitstrevend
– progressief. Opeenvolgende directeuren van het Groninger Museum
belijden op hun eiland de moderne kunst. Wel slepen zij daarbij een collectie
Groninger oudheidkundigheden (van het platteland), als last achter zich
aan; weggestopt in kelders en krochten. De conservatoren van die afdelingen
hebben hun titel ook niet mee: conservator. Conserveren staat voor bewaren
en beheren. Oftewel behouden.
In een discussie over de vraag wie er mag ophangen in het Groninger Museum
hoor of zie je hen niet.
19 september 2007
progressie of behoudzucht (2)
De FC Grunn' speelt deze week
tegen Fiorentina. In 1982 liftte ik naar hun stad. Firenze is een overweldigend
openluchtmuseum. Ik sprak er met leeftijdgenoten over op de stadscamping.
Vanaf een helling keek je daar uit over de met eeuwige roem omgeven kunstwerken.
Van een Schot heb ik nog steeds een papiertje met zijn adres. Veel buitenlandse
studenten. Daaronder Irakezen die er architectuur studeerden en met campingbewoning
hun studiekosten drukten. (en het jachtterrein op vrouwelijk schoon internationale
allure gaven) Een Ierse kunstacademica bleef bij onze bewondering voor
wat de De Medici achter lieten, maar wanhopig roepen "But it has
been done... We have to create something new." De herhaling onderstreepte
het wanhopige in haar stem. "It has been done."
Dat beeld van haar, die dwangmatige
gedachte belijdend dat kunstenaars niet in herhaling zouden mogen vallen,
heb ik op mijn netvlies gehouden. Het heeft me altijd verwonderd, dat
je iets mooi kunt vinden, maar tegelijk jezelf zou moeten dwingen om dat
niet te willen herhalen.
17 september 2007
progressie of behoudzucht (1)
Zo, met m’n bezoek aan
het optreden van The Police, ben ik uitgekomen voor wat de provincie Groningen
Culturele Identiteit noemt. Veel 40+-‘ers gaven daar vorige week
blijk van. In dat licht is de argumentatie van de recensent van de Volkskrant
om het optreden af te kraken merkwaardig. De heren Police zouden toe zijn
aan rust, want Sting stond niet eens te springen…. En dat was bij
de start van de tournee in Vancouver nog wel het geval…. Alsof wij
veertigers en ouder behoefte hebben aan een 55-jarige zanger die staat
te springen….
Man, wij willen er zo po- en patent uit zien als Sting. Niet persé
zo zijn!?! En verder niks dan muziek. Dat de heren tam waren leidde deze
commentator voorts af uit het uitspinnen van Roxanne en So Lonely. Die
klonken helemaal niet zoals de hits destijds….
Nou ja, een progressieve krant beoordeelt een optreden van nu door de
bril van 30 jaar geleden, de bril van behoudzucht. Tegenwoordig valt het
niet mee om zich nog aan sjablonen vast te kunnen klampen.
|