KUIFJE IN AFRIKA
(1)
Vandaag is het de
sterfdag van Johan Fabricius. Vooral bekend geworden als schrijver
van ‘De Scheepsjongens van Bontekoe’. Deze zomer las ik een
beduimeld exemplaar van zijn boek ‘Hoe ik Indië terug vond’,
een journalistiek verslag van zijn reis direct na de oorlog, naar zijn
geboortegrond op Java. Als één van de eerste teruggekeerde
Nederlanders beschrijft hij hoe Nederlandse vrouwen en kinderen de Jappenkampen
verlaten. Nog onder het oog van de resterende Japanse troepen, die zich
voegen naar het gezag van de prille geallieerde aanwezigheid. Zijn feitelijk
relaas toont hoezeer opgeschoten jeugdige nationalisten plunderend rondgaan
en de eigen bevolking terroriseren. (Rampokken) Hoe hij met een konvooi
een afgelegen dorp bereikt waar de lokale christen-inwoners door hen werden
uitgemoord.
De geboorte van de natie Indonesië en wat er uit is geworden, werd
jarenlang bezien door de bril van eeuwen koloniale overheersing. Zoals
alle in die periode zelfstandig geworden naties konden zij rekenen op
de steun van de VS, (zelf voorheen een kolonie) en communistische staten.
Zoals China…, met het knechten van Tibet één van de
laatste kolonisatoren ter wereld.
Het applaus waarmee de bevrijder en sindsdien alleenheerser van Zimbabwe,
Robert Mugabe onlangs
door zijn regionale collega’s werd onthaald, moet volgens de eerste
president van Zambia begrepen worden uit de koloniale oorlog die zijn
collega tegen het blanke bewind van destijds Rhodesië heeft moeten
voeren. “Jullie in het Western begrijpen dat niet.”
Ik poneer dat wij dat ook helemaal niet (moeten) willen begrijpen, nu
het wordt benut als argument om ons te onthouden van kritiek op de hongersnood
en terreur, waarmee de eigen bevolking die verworven vrijheid moet bekopen.
Het dekolonisatieproces is wel beschreven als een ‘wreed ontwaken’.
Nagenoeg elk land in Afrika toont dat aan: stammenstrijd bepaalt de verhoudingen
in het openbaar bestuur, ontwikkelingsmogelijkheden gaan in nepotisme
en zelfverrijking ten onder. Aids wordt in Zuid Afrika van staatswege
bestreden met een dieet van groente.
De recente viering van de 60-jarige onafhankelijkheid van Pakistan en
India roept meer een mengeling van benutte kansen en structurele tekortkomingen
op. Maar het totaalbeeld is toch vooral teleurstellend, gegeven de vele
natuurlijke hulpbronnen waarover die landen beschikken.
Hoe lang nog wordt de geschiedenis van derde wereldlanden ‘gekolonialiseerd’
door de huidige machthebbers, in hun pogen het eigen falen te maskeren?
En in het verlengde daarvan: hoe lang blijft een eenvoudig beroep op ‘racisme’
het argument voor allochtonen die er niet in slagen zich een positie te
verwerven in westerse samenlevingen? Westers, dat wil zeggen waar elementaire
mensenrechten als vrijheid van geweten, vrijheid van vereniging en drukpers
worden gehandhaafd?
Bij de slavernijherdenking in Amsterdam valt te beluisteren dat vele Surinamers
“nog altijd de pijn voelen van wat hun voorouders is aangedaan”.
Hoe lang nog laten deze mensen hun zelfbeeld bepalen door het verleden?
Vragen, opgeroepen door de
rechtszaak van de Congoleze student Mbutu Mondondo Bienvenu tegen
een eenzijdig beeld van ‘luie zwarten’, dat drie plaatjes
oproepen in een in 1931 uitgegeven stripboek.
24 augustus 2007
|