WIE VERSNOEPT HET LAATSTE
OORTJE
De Tour de France staat aan de vooravond van de Pyreneeën. Magische
klanken als Luz Ardiden, de Peyrisourde, Aubisque en andere cols -hors
catégorie- brengen strijd. Op hun flanken plaatsen klassementsrenners
de splijtende démarrages die bepalen wie het maillot jaune naar
Parijs mag dragen.
Het hooggebergte splijt ook de Tour zelf: het moet de herinnering aan
de eerste week verdrijven. Commentatoren spraken schande van de berekenende
wijze waarop gekoerst werd: er was niks spannends meer aan. Met dank aan
de inmiddels befaamde ‘oortjes’, waardoor de coureurs de aanwijzingen
(lees: bevelen) van de ploegleider doorkrijgen…. “De benen
stil houden” of “de kop niet overnemen” zijn de gesouffleerde
teksten die hen tot figuranten maken in een door onzichtbare hand geregisseerd
koersverloop.
In de elfstedentocht van januari 1997 dook het verschijnsel eerder op.
Geen oortjes nog, maar de voorloper ervan. Ter hoogte van de stempelpost
van Sloten schoven de rijders een mobiele telefoon in en uit een vestzak
op de rug. Contact met de ploegleider… waar zit wie?, en wat is
de tactiek? De heldendaden van Jeen van den Berg en Reinier Paping konden
tot ongekende proporties uitgroeien, omdat het een strijd was van eenlingen
die de elementen trotseerden. Een eenzame strijd ook, waarvan het met
ingehouden adem aan radio’s gekluisterde publiek hele vlakken lang,
niet of nauwelijks vernam of hun held voortbewoog, dan wel in kommervolle
omstandigheden lag vast te vriezen….
In 1985 drong, lang na de barre winter van ’63 waarin Paping eeuwige
roem vergaarde, de Âlvestêdetocht het beeldtijdperk binnen.
Belgische motorrijders en cameramensen, ingevoerd in slalommen door het
wielerpeloton, zorgden dat de tocht live kon gaan. Niet vanaf de start,
omdat die nog bij duister wordt verreden. Maar ergens na het Slotermeer,
bij het ochtendkrieken. Geen eenlingen meer, maar ploegen en bijbehorende
tactiek. Gevolg van de massale belangstelling en de daaruit voortvloeiende
commercie. Ik herinner me Paul de Leeuw die in’97 bij de kluunplâk
van Franeker vulgaire taal uitsloeg en zich vervolgens voor de camera
ruggelings op het ijs wierp… om alvast aandacht te wekken voor zijn
show die avond. Opdat de kijker maar niet af zou stemmen op concurrerende
shows waarin ‘we’ de elfstedenlol nog eens dunnetjes konden
overdoen…
De beeldcultuur maakte de Tour de France tot het circus dat thans gevolgd
wordt door 600 miljoen mensen. Daar zijn belangen mee gemoeid, zo groot,
dat niets aan het toeval mag worden overgelaten.
Vorige week was het vertrek van PM Tony Blair aanleiding voor de lancering
van een boek van zijn spindoctor Alastair Campbell. Jack de Vries, de
man die via een oortje is verbonden met onze MP mocht het bij NOVA becommentariëren.
Hoewel spinning vooral in de Angelsaksische parlementaire systemen is
ontwikkeld, herinnerde de Vries me eraan dat het eerder al Elco Brinkman
was die zich door Frits Wester liet influisteren. En nu gaat de PvdA bij
het CDA te rade om hun eigen campagne te evalueren.
What you see is what you get.
We kunnen er over klagen: vlakke Tourritten en politici die steeds kleurlozer
worden. Het zijn producten van de beeldcultuur. Oortjes zijn de onontkoombare
uitkomst van het feit dat wij allen er met de neus bovenop willen zitten.
21 juli 2007
|