SCHRIK-BEWIND ?
Een sluimerende nachtmerrie lijkt te worden bewaarheid nu de ChristenUnie
is uitgenodigd deel te nemen aan de coalitiebesprekingen in Den Haag.
Althans voor diegenen die Boris Dittrich en Elsbeth Etty als hun spreekbuis
beschouwen. Dittrich waarschuwde in de aanloop naar de verkiezingen voor
een groei van de ChristenUnie, die deze partij interessant zou kunnen
maken voor deelname aan een coalitiekabinet. De positie van homo’s
zou daardoor mogelijk onder druk kunnen komen. Het kortgeleden verworven
homohuwelijk zou kunnen sneven….
Als ze het al zouden willen, de gedachte dat de ChristenUnie met drie
armzalige zetels ten tijde van de verkiezingen, een wettelijk verankerd,
breed parlementair en maatschappelijk gedragen fenomeen als de gelijkberechtiging
van homoseksuelen zou kunnen bedreigen is bespottelijk. Tevens beproefde
tactiek. Geen lobby in Nederland zo alert en op brede sympathie leunend
als die van de homobeweging. Acterend vanuit een al lang achterhaalde
underdogpositie, met sterke plechtankers in de mediacratie: als Gerry
van der List in de Volkskrant schrijft dat hij zich ergert aan de excessieve
wijze waarop de Gay Pride door de Amsterdamse grachten vorm krijgt, wordt
hij ’s avonds door Paul de Leeuw weggezet als homofoob. Voor de
nuance dat dezelfde mening wordt aangehangen door vele homo’s die
zich bij die vertoning ook onbehagelijk voelen, is geen plaats. De onuitgesproken
en onweersproken gedachtelijn is dat wie die mening heeft niet deugt;
wel homohater moet zijn.
De publieke schandpaal bevordert dat deelnemers aan het publieke debat
hun mening voor zich houden. Een gewetensbepaling, zoals ze in de Nederlandse
wetgeving traditioneel gemaakt worden om aan de gewetensovertuiging van
burgers tegemoet te komen, is voor trouwambtenaren taboe. Job Cohen zag
er wel wat in, maar Wouter Bos lijkt bang om zich van de moderniteit
te vervreemden. De overtuiging dat het huwelijk is bedoeld voor de relatie
tussen man en vrouw wordt weggeredeneerd. Dat dient privé te blijven.
Lijkt dat in wezen niet op de redenering je mag het
wel zijn, als je er maar geen uiting aan geeft? Het argument dat
werd gebruikt om homoseksuele vluchtelingen terug te kunnen sturen naar
Iran; Verdonk-beleid waar de ChristenUnie zich fel tegen verweert.
De Libertijnse thought-police bepaalt wat
in het publiek domein acceptabel is, schreef ik eerder naar aanleiding
van het wegstemmen van de kandidaat-eurocommissaris Buttiglione. Elsbeth
Etty heeft in die kring een lange staat van dienst. Als oud CPN-aanhangster
weet zij van het demoniseren van mensen om een ‘onjuiste’
mening. In haar NRC-column was Andre Rouvoet onlangs haar doelwit. Zij
verbindt diens pleidooi voor “een regering die in God gelooft”
met Taliban, Hezbollah en anderen die zich niet houden aan de scheiding
tussen kerk en staat. Inderdaad, waar dergelijke partijen aan de macht
komen, misbruiken zij die om zich vanuit de staat te mengen in het geloof
en de overtuiging van burgers. Het is puur bedrog te suggereren dat ons
dat met de CU evenzeer bedreigt. Etty draait de scheiding om: ‘gelovigen’
mogen zich niet met de staat bemoeien. Zelfs niet in een coalitiekabinet
in de polder.
De rechtszaak van het Clara Wichmann Instituut tegen de overheidssubsidie
aan de SGP, was een strijd om principes. Het recht – gelijkberechtiging
– heeft gezegevierd.
Wat maakt, dat in getal volstrekt te bagatelliseren, maar eveneens principiële
partijtjes als de CU en de SGP, zozeer worden bestreden? Door Verlichte
Libertijnen die zich zo graag verbinden met de milde Voltaire, maar ‘vergeten’
dat diens triomf van de rede overging in de guillotines van Robespierre?
17 december 2006
|