INNERE EMIGRATION
Vannacht op de NDR nogmaals
gekeken naar ‘De
ondraaglijke lichtheid van het bestaan’ (1988). Het verfilmde
boek van Milan Kundera
maakt op indringende wijze duidelijk hoe de communistische dictatuur leidde
tot zelfcensuur. Zelfopgelegd zwijgen was een manier om te ‘overleven’.
De hersenchirurg die weigert om zijn ‘staatsvijandige’ mening
te herroepen, eindigt als glazenwasser. Sabina, schilderes en fotografe
ontvlucht Tsjechoslowakije en emigreert om haar artistieke vrijheid te
behouden. De hersenchirurg is niet bang. Sabina wel?
Diezelfde nacht kwam een teletekstbericht voorbij, over het schrappen
van een opera uit vrees voor woede….
Ook Nazmiye Oral ging gisteren in haar Volkskrant-column op het thema
in. Zij toont aan dat het boek ‘Dood van een gezonde roker’
van Ian Buruma, ten onrechte stelt dat na de dood van Theo Van Gogh een
poster over de
Gesluierde Monologen werd vervangen. Deze theaterproductie werd aangekondigd
met een foto van een vrouw met ontbloot bovenlijf in een doorzichtige
burqa. Zij stelt met dit voorbeeld de bewering aan de kaak, dat angst
zou regeren. "Theo van Gogh had wat dat betreft
een ding gelijk: bang mag je niet zijn. No matter what. Een kunstenaar
kan zich een andere houding niet permitteren."
Het deed me denken aan een eerder voorval, waarbij het theaterstuk ‘Aïsha’
vanwege bedreigingen
van de planken werd gehaald. Dat leidde indirect wel degelijk tot op
angst gebaseerde maatregelen.
Het is allemaal begonnen met een boek. De Duivelsverzen van Salman Rushdie
was voor de ayatollah Khomeini reden voor een fatwa tegen de schrijver.
De man heeft levenslang en daarmee waarachtig reden om bang te zijn. In
combinatie met de geschrapte opera in Berlijn en de gewraakte Deense cartoons,
lijkt de rode draad in deze voorbeelden dat fundamentalisten door het
lint gaan als de profeet ‘artistiek’ onder handen wordt genomen.
Als we nou zouden afspreken dat we daar af blijven, (Madonna doet dat
bijvoorbeeld al want beperkt zich tot Christus) geven we dan invulling
aan wederzijds respect, of wordt het een uiting van ‘Innere
Emigration’, die de tegenstanders beschouwen als een
succes, en eerste stap naar opvolgende inperking van de ruimte voor artisticiteit
en het vrije woord?
Graag reactie van opiniemakers
(m/v) uit belijdende moslimkring.
27 september 2006
|