OVER LENIE
'T HART EN BOTOX
De zeehondencrèche van
Pieterburen is vereenzelvigd geraakt met een boegbeeld. Een vergankelijk
boegbeeld, want ook aan ‘zeehonden-moederschap’ komt een eind.
Kan de opvang overleven?
De zorg van moeders voor hun kinderen bood 40 jaar geleden al een voorbeeld
dat de basisgedachte achter marketing duidelijk maakt. Destijds slaagden
nieuwe producenten van babyvoeding er maar niet in om voet op de ‘markt’
te zetten. Uit onderzoek naar de oorzaak bleek een even eenvoudige als
verrassende verklaring. Op de consultatiebureaus werden jonge ouders niet
voorgelicht over babyvoeding, maar over Olvarit.
Omdat de verpleegkundigen aandelen in de fabriek hadden? Welnee. Domweg
omdat de merknaam Olvarit vereenzelvigd was geraakt met de soortnaam.
Voor dit verschijnsel heeft
men in de marketing het begrip ‘merkverwatering’ of ‘antonomasia’
uitgevonden.
Bekende voorbeelden zijn ‘aspirine’, botox, kliko en tupperware.
Voor een product is dit verschijnsel ideaal, omdat het bijdraagt aan een
marktmonopolie. Nu de zeehondencrèche als soortnaam synoniem lijkt
te zijn geworden met het ‘merk’ Lenie ’t Hart, is er
echter een probleem. Niet alleen op korte termijn, in geval de opvang
zich van de oprichtster los zou maken, maar sowieso. Immers, volgens Socrates
(“ik ben een mens; elk mens is sterfelijk; dus ik ben sterfelijk”)
is dit merk eindig. En met Lenie ‘t Hart vervalt de steun van donateurs
die de opvang van zeehonden met haar vereenzelvigen. Als dat er teveel
zijn wordt het ‘product’ Pieterburen als het ware niet meer
‘gekocht’ en is het einde verhaal.
Dat het zo ver kon komen is
ongetwijfeld een gevolg van aard en karakter van Lenie ’t Hart.
Maar daar is ook een andere kant aan. Iedereen liep altijd maar met haar
weg. Politici en wie al niet wilden maar wat graag met haar op de foto.
Als er ergens een walvis aanspoelde, wist het journaille niet hoe snel
men aan Lenie commentaar moest vragen. Niet omdat zij verstand had van
walvissen, maar omdat belangstelling gegarandeerd was.
Welk mens wordt door zoveel bevestiging niet eigenzinnig?
Lenie ’t Hart komt alle krediet toe voor wat er in Pieterburen kon
groeien. Alleen kan het voortbestaan niet van haar als persoon afhankelijk
gemaakt worden. Die is eindig. Maar voor haar nagedachtenis hoeft dat
veel minder te gelden.
Als ieder het zijne/hare bijdraagt
kan ‘Pieterburen’ overleven. Ik heb ervaring met tijdig aftreden
en toch koers houden. Dat breng ik kosteloos en met alle genoegen in.
Een ervaren marketingadviseur
uit m’n netwerk kan ik vast wel meevragen.
Bert Westerink – gewezen wethouder van Groningen
24 februari 2014
|