EEN BOTERHAM MET TEVREDENHEID
Onlangs trof ik het niet toen ik in Groningen de voorlaatste trein nam
naar Utrecht. Normaal rijdt die door naar Rotterdam respectievelijk Den
Haag, en is er een overstapmogelijkheid in Amersfoort voor Amsterdam/Schiphol.
Ik maak zeer frequent gebruik van die lijn hetgeen overwegend tot tevredenheid
stemt. Die avond bleek Assen als eindpunt te fungeren. Ergens verderop
had er “een aanrijding met een persoon” plaats gehad; jargon
voor een ‘zelfdoding’, ook wel zelfmoord.
Het was koud. Ik was daar niet op gekleed. Mensen in fluorescerende jacks
pakten de links en rechts geuite klachten laconiek op. Het duurde zeker
20 minuten voordat de beloofde bus kwam opdagen. Die zette ons af in Hoogeveen,
alwaar geen trein... Naar bleek waren we de laatste groep die per bus
vervoerd was, want voor de laatste trein uit Groningen was het spoor weer
vrij gegeven. Op die trein moesten wij vervolgens -wederom- geruime tijd
wachten. Toen we vervolgens voorbij Zwolle achter een goederentrein verzeild
raakten was het bal compleet. Uiteindelijk mistten we de aansluiting in
Amersfoort, en in Utrecht aangekomen was het voor die dag verder gedaan.
Reizigers voor Schiphol, Rotterdam en Den Haag werden verzocht zich bij
een loket te melden, vanwaar hun vervolgtraject geregeld zou worden: over
de weg.
Volgens mij bood deze gang van zaken de mogelijkheid om via een formulier
een (schade)vergoeding aan te vragen. Ik heb dat uiteindelijk –
meer uit luiheid – niet gedaan.
Mopperen is Nederlanders een tweede natuur. Zo lijkt het. De recente gemeenteraadsverkiezingen
vertonen als rode draad verlies voor collegepartijen. De kiezer gaat mee
in de beloften van de oppositie. Men is ontevreden en laat zich makkelijk
paaien. En dan ligt er in de aanloop naar 9 juni een pakket bezuinigingsmogelijkheden
waaruit 30 miljard of meer moet zijn te peuren.
Hoe verkrijgt men daar een basis voor?
De claim die ik had kunnen indienen, had als oorzaak een buiten bereik
van de Nederlandse Spoorwegen gelegen zelfdoding. Ongetwijfeld kan NS
een en ander weer verhalen op een verzekering. Niks kan immers aan het
toeval overgelaten worden. Accepteren dat er zoiets als ‘pech’
bestaat valt binnen het dominante maakbaarheids- en nuttigheidsdenken
niet mee. Temeer niet daar de media zich bereid tonen elke verwoorder
van onvrede een veelheid aan ruimte te verschaffen. Dat verkoopt.
Als columns en ingezonden brievenrubrieken model mogen staan voor de gemiddelde
‘zuurgraad’, dan zou men toch waarachtig de neiging kunnen
krijgen ook een geschikte plek langs het spoor te zoeken. Bij wijze van
spreken dan.
Gelukkig is er – voor wie het wil zien – genoeg tegengif.
Daarvoor hoeven we slechts te wijzen op de wonderlijke herrijzenis van
lentebloemen en optimistisch kwinkelerend gevogelte. Maar er is meer:
vorige week kwam de trein op station Apeldoorn ruim 6 minuten te laat.
Mooi dat m’n aansluiting in Deventer wachtte, en vervolgens de aansluiting
in Zwolle voor de richting Groningen idem dito. Kijk, daarover treft men
geen ingezonden brief.
Wel in dit blog.
5 april 2010
|