CDA-FILOSOFIE WETENSCHAPPELIJK
AANBEVOLEN
De vorige eeuw bracht grote groepen in de westerse samenleving gelijkberechtiging:
stemrecht, medezeggenschap, handelingsbekwaamheid voor de vrouw. Allochtone
minderheden sloten aan in wat zich uiteindelijk ontwikkelt als de emancipatie
van het individu.
In westerse democratieën kon zo het punt worden bereikt dat allen
in beginsel gelijke toegang hebben tot onderwijs, openbare functies, arbeid,
zorg en inkomensondersteuning.
De keerzijde van deze bevrijding van het individu is bekend: maatschappelijke
verbanden verzwakken. Compensatie daarvoor is gevonden in de sterk toegenomen
overheidsbemoeienis en vergaande vormen van professionalisering. Geen
noaberschap, onderling hulp- en dienstbetoon meer maar zorgprofessionals.
Eventueel individueel in te kopen via het ‘rugzak-budget’.
In de organisatie van arbeid komt deze Januskop van emancipatieprocessen
goed tot uiting. Wie voldoende geschoold is en gezond, kan zonder baas.
Een recente uitwerking is de ZZP´er, de zelfstandige zonder personeel.
Deze vorm van emancipatie baart de overheid zorgen. Doordat mensen in
loondienst automatisch sociale premies afdragen, dragen zij collectief
de zorg die nodig is om individuen te kunnen verzekeren tegen een risico
als arbeidsongeschiktheid. Met een ander woord heet dat solidair zijn
met elkaar.
De ZZP’er daarentegen staat als individu zelf voor de keus zich
tegen dat risico te verzekeren. Hij/zij kan er ook van af zien. Daarmee
wordt de solidariteit van twee kanten ondergraven: de financiering van
het collectief neemt af en, indien de ZZP’er arbeidsongeschikt raakt
valt hij/zij uiteindelijk toch terug op dat collectief. De uiterste consequentie
van deze verzelfstandiging wordt immers niet getrokken: failliete personen
laten we hier niet in de goot creperen.
Binnen organisaties leiden emancipatieprocessen tot nieuwe verhoudingen
en spreekt leidinggeven steeds minder vanzelf. Zelfs voetbaltrainers redden
het heden ten dage niet meer in een bevelsstructuur. Gertjan Verbeek,
Huub Stevens, zij bleken te weinig people-manager;
hun spelers saboteerden op het veld eenvoudig de aanpak: niet de spelers
zelf, maar de punten lieten zij lopen.
De trend is dan ook om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie
te leggen. In feite realiseert het kapitalisme nagenoeg de aloude socialistische
wens tot arbeiderszelfbestuur…..
Onlangs hoorde ik een interactief college van dè guru inzake management
in professionele organisaties, professor Mathieu
Weggeman.
De zaal luisterde ademloos en na afloop verwoordde één persoon
dit collectieve gevoel, door uit te spreken dat de professor hem zeer
had geïnspireerd. Donderend applaus.
Ik vond het ronduit fascinerend wat daar gebeurde. De aanwezige professionals
– naar mijn inschatting massaal aanhangers van libertijnse partijen
en ideeën, waren onder de indruk van een boodschap die er in essentie
op neer kwam dat we in organisaties op zoek moeten naar de ‘shared
values’.
Shared values.
Door dat Engelse jargon heenkijkend zag ik zuilen opdoemen. De maatschappelijke
zuilen
zoals socioloog Arend Lijphart de verbanden van sociaal-democraten, liberalen
en christelijke denominaties definieerde. Zuilen waarbinnen deze groepen
hun gemeenschappelijke waarden deelden. En die hen tot emancipatie in
staat stelden, totdat de algemene welvaartsontwikkeling dit vehikel overbodig
maakte en kerk, vakbonden, speeltuinen, politieke partijen tot achterhaalde
en ouderwetse instituties maakte.
Mooi dat een management-guru het individu in die nieuwe werkelijkheid
de weg wijst naar shared values.
Een Balkenende die het volk het belang van gedeelde waarden voorhoudt
lukt dat toch een stuk minder.
Die betuttelt.
15 februari 2009
|