GRENZEN VERLEGGEN IN DE 4 MIJL
loper 3501 treedt uit de massa

De 4 Mijl van Groningen is uitgegroeid tot een ééndaags topevenement met 12.500 lopers. Het is een gedemocratiseerd gebeuren: iedereen mag meedoen, ongetraind en wel. De ervaring leert dan ook dat lopers reeds in Haren om wandelaars heen moeten slalommen. Dat kost tijd en kracht. Om mijn recordpoging - finishen binnen het halfuur - waar te kunnen maken, heb ik me daarom door vroegtijdige inschrijving een plaats verworven in het eerste startvak van de recreatielopers.

In de politiek is dat verschijnsel ook waar te nemen. De wedren naar een gedemocratiseerd gemeentebestuur illustreert dat fraai. Deze kabinetsperiode ligt de meet bij invoering van de gekozen burgemeester; een traject dat in recordtempo moet worden afgelegd. En net als bij de vorige wedren, die ons het duale bestel bracht, moet dat fenomeen in elke gemeente, groot of klein worden doorgevoerd. Lokale inwoners en bestuurders die liever zouden wandelen, worden niet voorbijgelopen, maar moeten zich voegen naar het voorgeschreven tempo. Er is slechts één startvak.

Maar net als bij de 4 Mijl staan massa's mensen te juichen: enquêtes naar invoering van de gekozen burgemeester wijzen het uit. En waar massaal steun wordt betuigd valt aandacht te verdienen, die vertaald kan worden naar kopers respectievelijk kiezers.
Kopers: de tienduizenden fans langs het parcours worden dit jaar voor het eerst vergast op een reclamekaravaan want commerciële belangen brengen forse sponsorbedragen in het laatje. Voorts subsidieert de overheid vele euro's. Daar komen de kiezers om de hoek: onlangs vroeg de 4 Mijl-organisatie E 30.000,- extra van de gemeente Groningen. De wethouder weigerde: er is voor 2003 geen budget meer en hij wilde niet nu al een beslag op 2004 leggen. Een meerderheid in de gemeenteraad ging er toch in mee, met een beroep op de massa: "Al die enthousiaste mensen kunnen wij niet teleurstellen." Daarmee laat die meerderheid zich verleiden om zijn taak in het duale bestel te overschrijden. De raad stelt kaders, het college voert uit. Oftewel de raad bepaalt de prioriteiten: breedtesport of topsport en het bijbehorende budget. In dat kader besteedt het college dat geld, en legt achteraf verantwoording af. Maar 'achteraf controleren' is niet spectaculair als het college zich aan die afspraken houdt. Daarmee is massale aandacht niet te vangen. Daaraan wil ik tegenwicht bieden door me los te maken uit de anonimiteit van de lopersmassa. RAADSMINDERHEID U HAD GELIJK. Dat tekort van 30.000 euro is de verantwoordelijkheid van de 4 Mijl-organisatie! Die moet snijden in de uitgaven (het salaris van de race-director?!) of de inkomsten vergroten. Kijk naar Gerd Leers die als burgemeester voorop ging in de weigering om MVV nog meer subsidie te geven. De commerciële jongens kwamen daarna alsnog over de brug. Lopers onder de politici dienen zich hier wel de vraag te stellen of Gerd Leers als burgemeester gekozen gaat worden, c.q. als gekozen burgemeester kans op een zelfde stellingname had gekregen.

En dan d'r bij: 12.500 lopers werden dit jaar verplicht minimaal 3 euro extra te betalen voor een chip! Een verhoging van de deelnemersprijs met 50% en nog moet er een wachtlijst worden aangelegd omdat de inschrijving is overtekend.

30.000 Euro gedeeld door 12.500 deelnemers is E 2,40. Dat is dus op te lossen volgend jaar. Maakt niet populair bij de massa. Geeft niet, een race director wordt benoemd, niet gekozen.

8 oktober 2003

Terug naar de homepage